Ο νέος εφαρμοστικός –για τη συνταγματικότητα του οποίου εξέφρασε ενστάσεις η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής αλλά και το Ελεγκτικό Συνέδριο– κάνει νόμο του κράτους τα δεκάδες προαπαιτούμενα για την καταβολή του πακέτου δόσεων από τους δανειστές μας, δηλαδή τα νέα δημοσιονομικά μέτρα και τις παρεμβάσεις στο εργασιακό, στις αποκρατικοποιήσεις, στις τράπεζες και στις αγορές.

Αλλά περιέχει και μια σειρά από διατάξεις που τον καθιστούν ξεχωριστή περίπτωση στα χρόνια των μνημονίων. Και τούτο διότι ουσιαστικά διαμορφώνει τo status quo για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις έως τουλάχιστον το 2021.

Το inside story αποκρυπτογραφεί τα μέτρα, τα ψιλά γράμματα και τις διαδρομές που διαμορφώνει το πολυνομοσχέδιο, που μπορεί να οδηγήσουν είτε στην έξοδο από τα μνημόνια και σε μείωση της λιτότητας είτε, όπως συνέβη στο παρελθόν, σε ένα επόμενο μνημόνιο και στη διάψευση των προσδοκιών λόγω οπισθοδρόμησης.

Γιατί αυτός ο νόμος είναι διαφορετικός

Τι είναι στην ουσία οι εφαρμοστικοί νόμοι των μνημονίων; Αυτοί που θεσπίζουν τα μέτρα που προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση που γίνεται κάθε φορά στα πλαίσια ενός μνημονίου.

Αυτή τη φορά όμως, οι ρυθμίσεις και τα συνοδευτικά κείμενα ξεπερνούν κατά πολύ τη λήξη του τρίτου μνημονίου (που λήγει στις 19 Αυγούστου του 2018), στα πλαίσια του οποίου έγινε η αξιολόγηση, και φτάνουν τουλάχιστον έως το 2021. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά στα χρόνια των μνημονίων και ο λόγος είναι ότι πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να παράσχει διασφαλίσεις και για τα επόμενα χρόνια, ώστε να πειστεί το ΔΝΤ να συμμετάσχει και αυτό με νέο δικό του μνημόνιο, αφού το προηγούμενο έληξε το 2015.

costelloce.jpg

Ο επικεφαλής της Κομισιόν στην τρόικα Ντεκλάν Κοστέλο. [Louisa Gouliamaki/AFP]

Αυτός ο εφαρμοστικός νόμος αποκαλύπτει σε παραρτήματά του για πρώτη φορά τον αναλυτικό λογαριασμό όλων των μέτρων που ελήφθησαν στα χρόνια του τρίτου μνημονίου, που ξεκίνησε 19 Αυγούστου του 2015, αλλά και αυτών που έρχονται. Ουσιαστικά για πρώτη φορά η κυβέρνηση παραθέτει επισήμως και αναλυτικά όλα τα μέτρα που θέσπισε επί των ημερών της, για τα οποία μέχρι στιγμής δεν υπήρχε μια συνολική και κοστολογημένη αποτύπωση.

Επίσης, για πρώτη φορά ένας εφαρμοστικός νόμος μνημονίου δεν περιέχει μόνο μέτρα λιτότητας, αλλά και αναπτυξιακά –τα λεγόμενα κοινωνικά αντίμετρα. Ορίζεται όμως ότι τα μέτρα αυτά θα εφαρμοσθούν μετά τη λήξη του μνημονίου, υπό πολύ συγκεκριμένους όρους.

Αυτοί οι όροι καθορίζονται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, στο οποίο δίδεται ένας ειδικός ρόλος, αυτός του ελεγκτή του χρόνου εφαρμογής των νέων μέτρων, αλλά και της ενεργοποίησης των αντιμέτρων. Ουσιαστικά το ΔΝΤ ανάγεται στον οργανισμό που θα χειρίζεται τον μηχανισμό εφαρμογής μέτρων-αντιμέτρων και θα κληθεί να αποφασίσει, σε συνεννόηση αλλά όχι σε συναπόφαση με τους υπόλοιπους θεσμούς και την ελληνική κυβέρνηση, το τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια. Κι αυτό σε αντάλλαγμα για τη συμμετοχή του.

Οι δύο ρήτρες του ΔΝΤ

Τα νέα δημοσιονομικά μέτρα προβλέπονται ρητά στον νόμο. Ωστόσο, η κυβέρνηση πολιτικά δεσμεύεται να ανακοινώσει το αργότερο τον Ιούνιο το εάν τελικά θα εφαρμοσθούν, συνδέοντάς τα με τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.

Σε αντίθεση όμως με την παραπάνω ρήτρα, που είναι προφορική και πολιτική, στο άρθρο 15 του νομοσχεδίουεισάγεται δια νόμου η δεύτερη ρήτρα, που αφορά τον τρόπο που θα εφαρμοσθούν τα μέτρα και το αν θα υπάρχει περιθώριο για τα αντίμετρα.

Ουσιαστικά, ορίζεται ότι το ΔΝΤ θα αποφασίσει τον μηχανισμό λήψης των μέτρων. Και τι είναι αυτό που θα οδηγήσει την απόφασή του; Το εάν “βγαίνουν” τα πλεονάσματα που αποτελούν μνημονιακή υποχρέωση, δηλαδή 1,75% για το 2017 και έπειτα 3,5% κάθε χρόνο μέχρι το 2021 (όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα).

Σαφής τρόπος υπολογισμού για τα πλεονάσματα βέβαια δεν παρατίθεται στην διάταξη. Το ΔΝΤ κάνει τους δικούς του υπολογισμούς, ξεχωριστά από την ελληνική κυβέρνηση, για το πλεόνασμα της χώρας και ήδη το υπολογίζει κατά μέγιστο σε 2% του ΑΕΠ το 2018 και σε 1,5% του ΑΕΠ στην συνέχεια.

Εάν το ΔΝΤ αποφασίσει ότι δεν “βγαίνουν” τα πλεονάσματα, θα πρέπει η εφαρμογή των μέτρων του 2019-2020 να γίνει νωρίτερα, δηλαδή να περικοπούν από το 2019 και οι συντάξεις αλλά και το αφορολόγητο (που ήταν μέτρο για το 2020).

Πορεία πλεονασμάτων έως το 2021 (σε εκατ. ευρώ)

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Πρωτογενές πλεόνασμα χωρίς τον εφαρμοστικό (σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση)

7.358

3.448

6.620

8.141

9.377

11.619

%ΑΕΠ

4,18%

1,90%

3,53%

4,17%

4,62%

5,50%

Πρωτογενές πλεόνασμα με τον εφαρμοστικό (σύμφωνα με την κυβέρνηση)

7.358

3.445

6.625

7.817

8.154

8.518

%ΑΕΠ

4,18%

1,90%

3,53%

4%

4,01%

4,03%

Μνημονιακή υποχρέωση

880

3.173

6.569

6.840

7.117

7.398

%ΑΕΠ

0,50%

1,75%

3,50%

3,50%

3,50%

3,50%

Εκτίμηση πρωτογενούς πλεονάσματος από το ΔΝΤ (%ΑΕΠ)

3,30%

1,80%

2%

1,50%

1,50%

1,50%

Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι η μείωση των συντάξεων και του αφορολογήτου «τίθενται σε εφαρμογή από 1.1.2019 και από 1.1.2020 αντιστοίχως, υπό την προϋπόθεση και στο βαθμό που, σύμφωνα με εκτίμηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, δεν προκαλείται απόκλιση (σ.σ. από τη σταδιακή εφαρμογή) από τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, όπως αυτοί καθορίζονται στο ως άνω Πρόγραμμα».

Όσο για τον χρόνο που θα γίνει αυτή η εκτίμηση του ΔΝΤ, η τελική αξιολόγηση του προγράμματος βάσει μνημονίου ορίζεται για το καλοκαίρι του 2018.

Όλα αυτά βέβαια, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση υπολογίζει (όπως δείχνει ο παραπάνω πίνακας) σε πρωτογενή πλεονάσματα 5% του ΑΕΠ χωρίς τα νέα μέτρα και 4% του ΑΕΠ με τα νέα μέτρα έως το 2021. Σε καμία περίπτωση δεν θα μπορεί από μόνη της να αποφασίσει για τη μείωση των μέτρων ή τη λήψη αντιμέτρων, αν δεν συμφωνεί το ΔΝΤ με βάση τους δικούς του υπολογισμούς.

Οι υπολογισμοί της κυβέρνησης βρίσκονται στο τέλος της Αιτιολογικής Έκθεσης του εφαρμοστικού νόμου, όπου περιλαμβάνεται ως παράρτημα το Νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2018-2021, το οποίο κάνει έναν απολογισμό των πρώτων τριών χρόνων του τρίτου μνημονίου, καταγράφει το “υπερπλεόνασμα” του 2016, αλλά και την πορεία προς πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 4% του ΑΕΠ.

Για πρώτη φορά μετά το 2014 κατατίθεται στη Βουλή ένας τέτοιος τετραετής προϋπολογισμός, παρά την ετήσια υποχρέωση που έχει η ελληνική κυβέρνηση με βάση τους ευρωπαϊκούς κανόνες να τον θεσπίζει κάθε Μάιο. Πέρυσι δεν κατέστη δυνατό λόγω των διαπραγματεύσεων για τα πρωτογενή πλεονάσματα και τον Μάιο του 2015 η δίνη της κρίσης δεν το επέτρεπε.

Η συνολική εικόνα

Στις περίπου 1.000 σελίδες των διατάξεων, των παραρτημάτων και των συνοδευτικών κειμένων του πολυνομοσχεδίου, ο λογαριασμός των μέτρων που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα και αυτών που θα έρθουν, μοιάζει με σπαζοκεφαλιά.

Κάνουμε μια πρώτη χαρτογράφηση, αφού διευκρινίσουμε πως όταν μιλάμε για το ύψος των μέτρων, εννοούμε τα χρήματα που εξοικονομούνται είτε από περικοπή δαπανών είτε από αύξηση εσόδων. Αντίθετα, όταν μιλάμε για το ύψος των αντιμέτρων, είναι το αντίθετο: πρόκειται για δαπάνες, που θα έχουν αναπτυξιακό σκοπό.

  • Τα μέτρα που ήρθαν με το μνημόνιο του 2015 και την πρώτη επικαιροποίηση του 2016, αλλά και οι νέες παρεμβάσεις που τώρα προωθούνται για να εφαρμοσθούν στην εντός μνημονίου εποχή, φτάνουν στα 9,2 δισ. ευρώ.
  • Μόνο το 2015-2016 εφαρμόστηκαν μέτρα αξίας 4,69 δισ. ευρώ. Φέτος επιβλήθηκαν νέα μέτρα 1,787 δισ. ευρώ και το 2018 θα έρθουν ακόμη 1,862 δισ. ευρώ.
  • Αν εφαρμοσθούν τα αντίμετρα, αυτό θα γίνει σταδιακά από το 2019. Παρόλα αυτά, ακόμα και στο καλύτερο σενάριο, και το 2019 θα έρθουν νέα δημοσιονομικά βάρη 229 εκατ. ευρώ. Καθαρή “ελάφρυνση” θα υπάρξει από το 2020. Αν μάλιστα δεν εφαρμοσθεί κανένα αντίμετρο, τότε το πακέτο μέτρων του 2019 θα φτάσει στα 2,889 δισ. ευρώ και του 2020 στα 2,48 δισ. ευρώ.
  • Στο σύνολό τους οι παρεμβάσεις, αν όλα τα αντίμετρα εφαρμοσθούν, φτάνουν στα 6,58 δισ. ευρώ και αν δεν εφαρμοσθεί ούτε ένα, στα 14,15 δισ. ευρώ…
Μέτρα και αντίμετρα από το 2015 και μετά (σε εκατ. ευρώ)

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Αθροιστικά τα μέτρα του τρίτου μνημονίου (το ποσό κάθε χρονιάς προστίθεται στην επόμενη)

1.288

4.692

6.479

8.282

8.598

9.072

9.222

Αθροιστικά τα μέτρα μετά το μνημόνιο (2019-2021)

59

2.632

4.644

4.924

Σύνολο μέτρων

1.288

4.692

6.479

8.341

11.230

13.716

14.146

Πόσα έξτρα μέτρα επιβάλλονται κάθε επόμενο χρόνο

3.404

1.787

1.862

2.889

2.486

430

Αθροιστικά τα αντίμετρα, 2019- 2021

2.660

5.415

7.559

Αθροιστικά η αξία των παρεμβάσεων αν όλα τα αντίμετρα εφαρμοσθούν

1.288

4.692

6.479

8.341

8.570

8.301

6.587

Πόσα μέτρα θα επιβάλλονται κάθε χρόνο αν εφαρμοσθούν όλα τα αντίμετρα

1.288

3.404

1.787

1.862

229

-269

-1.714

Αναλυτικά τα μέτρα που ήρθαν μέχρι σήμερα από το τρίτο μνημόνιο

Ανάμεσα στους αναλυτικούς πίνακες των μέτρων που ήρθαν, εντυπωσιακή είναι η καταγραφή μιας καταιγίδας έμμεσων φόρων που κυρίως εφαρμόστηκαν φέτος:

Οι φόροι που έφεραν οι διαπραγματεύσεις του 2015 και του 2016
  • Παρεμβάσεις στον Φ.Π.Α.
  • Αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης
  • Αύξηση συντελεστών στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης
  • Αύξηση συντελεστών στον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων
  • Αύξηση συντελεστών στον φόρο ασφαλίστρων
  • Κατάργηση απαλλαγών πληρωμής ΕΝΦΙΑ
  • Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα
  • Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες
  • Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους αγρότες
  • Κατάργηση έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων
  • Κατάργηση έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων
  • Πρόστιμο αποχής από περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχημάτων Κ.Τ.Ε.Ο.
  • Επιβολή φόρου επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων
  • Αντιμετώπιση φαινομένου ανασφάλιστων οχημάτων
  • Κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων
  • Επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί
  • Αναμόρφωση τελών κυκλοφορίας οχημάτων
  • Αναμόρφωση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
  • Αναμόρφωση συντελεστών και χρονική επέκταση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης
  • Αύξηση συντελεστή Φ.Π.Α. (από 23% σε 24%)
  • Αναμόρφωση φορολογίας οχημάτων
  • Φόρος εισοδήματος στα εταιρικά αυτοκίνητα
  • Αναμόρφωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ενεργειακών προϊόντων
  • Αναμόρφωση φορολογίας στα επενδυτικά οχήματα
  • Τέλος στη συνδρομητική τηλεόραση
  • Τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας
  • Αύξηση συμμετοχής δημοσίου στα μικτά κέρδη από τυχερά παίγνια
  • Κατάργηση της απαλλαγής του 50% επί οινοπνευματωδών ποτών στα Δωδεκάνησα
  • Αύξηση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στον ζύθο
  • Αύξηση φόρου κατανάλωσης επί των τσιγάρων και του καπνού (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών τσιγάρων)
  • Φόρος διαμονής
  • Φόρος επί του καφέ

Οι παραπάνω 32 παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων προέκυψαν από την πρώτη συμφωνία του 2015 και –κυρίως– από την αξιολόγηση του 2016 και εφαρμόζονται σταδιακά έως σήμερα.

Πλέον σε αυτές προστίθεται και το νέο πακέτο που ψηφίζεται σήμερα, το οποίο έχει αξία 500 εκατ. ευρώ περίπου και καταργεί μεταξύ άλλων την έκπτωση φόρου για ιατρικές δαπάνες αλλά και την έκπτωση 1,5% στην παρακράτηση φόρου, ενώ συνοδεύεται από περικοπές στις παροχές του ΕΟΠΥΥ, των ειδικών μισθολογίων και των αμυντικών δαπανών.

Οι παρεμβάσεις στα έσοδα που θα έρθουν φέτος και το 2018
  • Φορολόγηση βραχυπρόθεσμης μίσθωσης ακινήτων
  • Κατάργηση έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες
  • Κατάργηση της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου
  • Κατάργηση του 25% του αφορολογήτου σε βουλευτές και δικαστικούς
  • Περικοπές στις παροχές του ΕΟΠΥΥ
  • Περικοπές ειδικών μισθολογίων
  • Μείωση αμυντικών δαπανών
Τα νέα μέτρα του 2019-2020

Το “πακέτο” του 2018 δεν είναι βέβαια τίποτα μπροστά στις δύο μεγάλες παρεμβάσεις που έρχονται στις συντάξεις και στο αφορολόγητο, συνολικής αξίας 4.924 δισ. ευρώ, έως το 2021.

Οι παρεμβάσεις των 4,9 δισ. ευρώ για το 2019-2021
  • Περικοπή προσωπικής διαφοράς στις κύριες και επικουρικές συντάξεις σε ποσοστό έως 18% του ύψους της καταβαλλόμενης σύνταξης
  • Αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων (λόγω αύξησης ΑΕΠ και Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) από την 1/1/2022
  • Αλλαγή της βάσης υπολογισμού των εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες από 1/1/2018 με συμπερίληψη των καταβλητέων ασφαλιστικών εισφορών στο ετήσιο φορολογητέο αποτέλεσμα.

Οι παραπάνω παρεμβάσεις συνοδεύονται από τα αντίμετρα των 7,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων κάποια είναι προσδιορισμένα (μείωση ΕΝΦΙΑ, φορολογικών συντελεστών, κοινωνικές παροχές, επενδυτικές δαπάνες κ.λπ.), ενώ άλλα, μεγάλα σε αξία (3,5 δισ. ευρώ για διαρθρωτικές φορολογικές παρεμβάσεις) δεν προσδιορίζονται.

Για τα τελευταία αναφέρεται στο Μεσοπρόθεσμο ότι «για τα έτη 2020-2021 έχουν προβλεφθεί επιπρόσθετες παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση του περιορισμού της φορολογικής επιβάρυνσης, οι οποίες δεν έχουν ακόμη εξειδικευτεί, υπό την προϋπόθεση επίτευξης του δημοσιονομικού στόχου όπως προσδιορίζεται στο παρόν ΜΠΔΣ, μετά την αφαίρεση οποιωνδήποτε µη μόνιμων δημοσιονομικών παρεμβάσεων».

Τα αντίμετρα
  • Δημιουργία νέων μονάδων προσχολικής εκπαίδευσης/νηπιαγωγείων
  • Ανασχεδιασμός οικογενειακών επιδομάτων και επιδόματος τέκνων
  • Επιδότηση ενοικίου
  • Επενδύσεις σε υποδομές ενέργειας
  • Επενδύσεις σε υποδομές του πρωτογενή τομέα
  • Αναπτυξιακός Νόμος (ν. 4399/2016) ενίσχυση επιδοτήσεων
  • Προγράμματα ενεργών πολιτικών για την απασχόληση από τον ΟΑΕΔ
  • Επιδότηση συμμετοχής ασφαλισμένων για συνταγογραφούμενα φάρμακα
  • Μείωση φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 29% σε 26%
  • Μείωση ΕΝΦΙΑ
  • Μείωση φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων
  • Αναμόρφωση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης
  • Διαρθρωτικές Φορολογικές Παρεμβάσεις 2020-2021 μη προσδιορισμένες
Οι μεταρρυθμίσεις

Πέρα από τα δημοσιονομικά μέτρα και τις ρήτρες, υπάρχουν και οι δεκάδες μεταρρυθμίσεις του μνημονίου που πρέπει να γίνουν και περιλαμβάνουν από το εργασιακό, τον χρηματοπιστωτικό τομέα, το εμπόριο και την ενέργεια, έως τις αγορές, το κυριακάτικο εμπόριο, τα φάρμακα, την υγεία και την παιδεία. Ακόμη και τα οικονομικά των κομμάτων.

Οι βασικές μεταρρυθμίσεις του εφαρμοστικού
  • Επεκτασιμότητα κλαδικών συλλογικών συμβάσεων μέχρι το τέλος του προγράμματος προσαρμογής (20/8/2018).
  • Κόβονται οι άδειες άνευ και µετ’ αποδοχών των συνδικαλιστών
  • Ενισχύονται τα δικαιώματα των εργοδοτών έναντι των απεργών
  • Ορίζεται για τον Σεπτέμβριο το πρώτο κύμα κινητικότητας στο δημόσιο
  • Δίδεται αναδρομική παράταση στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς δημοσίων έργων
  • Παρέχεται η δυνατότητα στις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις να διαχειρίζονται και ακίνητα που συνδέονται με μη εξυπηρετούμενα δάνεια
  • Παρεμβάσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό και στον Πτωχευτικό Κώδικα
  • Λειτουργία των καταστημάτων 51 Κυριακές τον χρόνο σε συγκεκριμένες περιοχές
  • Επαναπροσδιορίζονται οι προϋποθέσεις για την καταχώρηση δημοσιεύσεων του δημόσιου τομέα στον Τύπο
  • Παρεμβάσεις στην οργάνωση και λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων
  • Αλλάζουν οι όροι του ακαταδίωκτου για στελέχη τραπεζών και δημοσίου σε πράξεις αναδιαρθρώσεων ή διαγραφών δανείων
  • Παρεμβάσεις στον νόμο για τη χρηµατοδότηση των πολιτικών κοµμάτων
  • Σχέδιο εντοπισμού κρατικών ακινήτων κατάλληλων για αξιοποίηση
  • Παρεμβάσεις στα πρόστιµα και στους φορολογικούς ελέγχους
  • Μεταβίβαση στο Υπερταμείο (Ε.ΔΗ.Σ.) μίας σειρά από ΔΕΚΟ
  • Νέος τρόπος και διαδικασία τιμολόγησης των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.)
  • Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας/μίσθωσης Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης
  • Παρεμβάσεις στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας

Ο εφαρμοστικός αυτός λοιπόν είναι κάτι παραπάνω από έναν νόμο που υλοποιεί τη συμφωνία με τους δανειστές για τα προαπαιτούμενα, και περιλαμβάνει και σταυροδρόμια. Το πρώτο θα έρθει τον Ιούνιο, με τις μεγάλες αποφάσεις για το ΔΝΤ και το χρέος. Στη συνέχεια, έως το επόμενο καλοκαίρι, θα φανεί υπό ποιες συνθήκες θα γίνει ο τελικός “λογαριασμός”.

πηγή : insidestory.gr – Δήμητρα Καδδά